Henri Airon installaatioteos tarkastelee erilaisia tapoja, joilla muodostamme siteitä menneeseen ja annamme merkityksiä tapahtumille.
Teoksen lähtökohtana on toiminut matemaattinen mallinnus, jonka Helsingin poliisilaitos on tilannut taiteilijan läheisen kuolemasta rattijuopumusyliajossa vuonna 2012. Yksitoista vuotta sitten tapahtuneella törmäyksellä ei ole silminnäkijöitä ja kuljettaja ei itse kykene muistamaan tapahtuman kulkua humalatilansa vuoksi.
Törmäyksen jälkeen on ollut mahdotonta tietää, miten törmäys on tapahtunut. Valokuvista, arkistomateriaalista, tekstistä sekä taiteilijan laatimasta fotogrammetrisesta mallinnuksesta rakentuva installaatio muodostaa vuoropuhelun matemaattisen mallinnuksen ja kokemuksellisen tiedon välille.
Teos johdattaa katsojan surun ja merkityksen, henkilökohtaisen ja julkisen sekä matemaattisen ja kokemuksellisen tiedon välisille rajalinjoille. Millaista tietoa ja merkityksiä matemaattiset mallinnukset voivat tarjota?
Teosten tuotantoa ja niiden parissa tehtyä työtä on tukenut Föreningen Konstsamfundet, Taiteen edistämiskeskus sekä Suomen Kulttuurirahasto.
————
Henri Airo (s. 1996) on helsinkiläinen kuvataiteilija, joka on kiinnostunut ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Tutkimuspohjaisessa työskentelyssään hän hyödyntää valokuvia ja muita linssipohjaisia medioita, tekstiä ja arkistomateriaalia. Airon teoksia on ollut aikaisemmin esillä yksityis- ja ryhmänäyttelyissä muun muassa Amos Rexissä, Krakow Photomonth -festivaalilla Puolassa sekä PhMuseum LAB -taidetilassa Bolognassa. Airo on valmistunut Lahden muotoiluinstituutin valokuvauksen osastolta vuonna 2021.
————
* Fotogrammetria on tieteenlaji, jossa valokuvista tuotetaan matemaattista tietoa laskemalla ja tulkitsemalla niiden kuvaamia etäisyyksiä. Useista valokuvista laskettujen etäisyyksien välillä on mahdollista muodostaa kolmiuloitteisia mallinnuksia tiloista ja objekteista.
Teoksen drone-kuvaus: Ninni Lahti